Taas yksi kirja luettu: Matikkatuhoaseet – miten suuraineisto lisää eriarvoisuutta ja uhkaa demokratiaa
Cathy O'Neil kirjoitti vuonna
2016 teoksen Weapons
of Math Destruction, ja jossain
vaiheessa melko pian tämän jälkeen Kimmo Pietiläinen suomensi
sen, arvatenkin melko tuoreeltaan.
Minun
hyllyssäni kirja on ollut siitä asti, kun viimeksi tilasin muutamia
tuoreehkoja tietokirjallisuuden helmiä ja ruisleipiä, jos näin
runollinen metaforaan heittäytyminen sallitaan. Toisin sanoen kirja
on odottanut lukemista vähän turhankin kauan.
O'Neil
esittelee ja perustelee kirjassaan matikkatuhoaseen käsitteen, ja
tekee sen mielestäni varsin uskottavasti.
Mikä on matikkatuhoase?
Erilaiset
digitaaliset algoritmit tekevät nykyään yhä enemmän päätöksiä
siitä, saammeko työpaikan, lainan tai vakuutuksen, ja millä
ehdoilla. Miten työntekijän suoritusta arvioidaan, mihin poliisit
painottavat valvontaansa ja niin edelleen.
Nämä
algoritmit on tehty yleensä säästämään aikaa ja rahaa
verrattuna siihen, että samat päätökset ja arvioinnit tehtäisiin
perinteisin keinoin ihmisten tekeminä. Toisena erittäin vahvana
etuna näille algoritmipohjaisille
päätöksille on nähty se, että ne
ovat puolueettomia ja toimivat näin ollen oikeudenmukaisesti
samoilla säännöillä kaikille.
Joissain
tapauksissa nämä edut pitävätkin paikkansa, mutta yllättävän
helposti näistä algoritmipohjaisista päätöksenteko- ja
arviointityökaluista muotoutuu epäoikeudenmukaisuuksia korostavia
ja eriarvoisuutta lisääviä joustamattomia
esteitä. Näitä isännän paikan ottavia algoritmeja O'Neil kutsuu
matikkatuhoaseiksi.
Mikä siis tekee algoritmista matikkatuhoaseen?
Algoritmi
mittaa aina vain sitä asiaa, mitä se on ohjelmoitu mittaamaan.
Monia haluttuja asioita ei voi mitata suoraan, vaan on käytettävä
toissijaisia mittareita, ja ne mittarit voivat kuvata hyvin tai
huonosti sitä varsinaista asiaa. Tämä ei ole niin vaarallinen
ongelma esimerkiksi silloin, kun algoritmi valitsee ruokakaupan
mainokselle sopivia kohteita, sillä mainostaja saa pian tietää,
saiko hän mainoksen jälkeen uusia asiakkaita. Tai saa
todennäköisesti
kuulla, jos kilpaileva mainosalgoritmi toimii paremmin.
Kuitenkin
monissa tapauksissa algoritmin tekemän päätöksen onnistuneisuuden
arviointiin ei ole mitään keinoa. Algoritmin päätöksen kohteille
ei anneta tietoon, mitä asioita algoritmi ottaa huomioon, eikä
välttämättä edes koko algoritmin olemassaoloa. Algoritmin
tuloksia käytetään kuin ylhäältä tulleena jumalan sanana, joka
todistaa itse itsensä. Algoritmit ovat liikesalaisuuksia, eli niiden
kaltoin kohtelemat kansalaiset eivät voi puolustautua, eivätkä
edes muuttaa toimintaansa algoritmille suotuisammaksi, koska kaikki
perustelut päätöksille ovat piilossa.
Eli
perustelujen piilottaminen ja mahdottomuus arvioida algoritmin
toimintaa tekevät tällaisista automaattisista
päätöksentekovälineistä sellaisia epätasa-arvoa lisääviä
giljotiineja, jotka ansaitsevat nimen matikkatuhoase. Varsinkin, jos
sama väline laajenee toimimaan hyvin isolla
markkinaosuudella,
vaikkapa lähes kaikkien
työnantajien käyttämänä työhönottotestinä
tai lainanantajien
riskianalysoijana, on todennäköistä, että se kasvattaa olemassa
olevia yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuuksia, varsinkin jos sen
tuottamat päätökset toimivat itseään toteuttavina ennusteina.
Esimerkki yksi. Yhdysvalloissa
on länsimaisittain katsottuna aivan järjetön määrä ihmisiä eri
syistä vankiloissa. Maan vankiloissa tehtävä kysely, jolla
arvioidaan rikoksentekijän uusimisriskiä (jotta voidaan määrätä
se, miten suuren osan vankeusajasta kukin rikoksesta tuomittu
todella suorittaa) on eräs esimerkki siitä, miten järkevältä kuulostava
tavoite aiheuttaa tuloksen, joka sortaa köyhien alueiden tai
eri etnisten ryhmien ihmisiä
ilman, että itse yksilön
tekemillä
valinnoilla olisi mitään tekemistä päätöksen kanssa.
Myös
Yhdysvaltain koulujen tulosten parantamiseksi kehitetty opettajien
arviointiväline, jonka perusteella myös irtisanotaan opettajia, on
kirjassa esimerkkinä matikkatuhoaseesta. Kun opettajien antama
lisäarvo oppilaiden odotettavissa olevaan menestykseen punnitaan
oppilaiden tekemällä osaamistestillä, ei tilastollista vaihtelua
voi sulkea pois.
Itse
asiassa, kirjan esittelemä varsin kokenut opettaja sai peräkkäisinä
vuosina ensin arvion, että hän kuului heikoimmin suoriutuvaan
kymmenykseen, ja sen jälkeen parhaaseen kymmenykseen, ilman että
muutti mitenkään opetusmenetelmiään (ja jos tämä opettaja olisi
ollut määräaikaisesti palkattu, tuon ensimmäisen vuoden tulos
olisi lopettanut tuon työsuhteen varmasti). Ainoa syy oli, että
ensimmäisenä vuonna hänen opetettavakseen osui oppilaita, joiden
osaamistaso oli painottunut sekä heikoimpiin että huippuihin,
jolloin hänen oli vaikeaa parantaa kummankaan ryhmän suoritusta,
kun heikot olivat monessa tapauksessa avun ulottumattomissa, ja
huiput niin hyviä jo valmiiksi, ettei parannusta voinut juuri tulla.
Seuraavana vuonna hänen ryhmissään oli keskitasoisempia oppilaita, ja opetussuoritus
arvioitiin huipuksi. Tilastollisesti mittarit olivat sellaisia,
että vain hyvin isosta joukosta tuloksia voi löytää luotettavia
eroja, ja yksittäisillä opettajilla tulokset vaihtelevat likimain
satunnaisesti.
Oli
kirjassa toinenkin esimerkki, jossa eräälle toiselle opettajalle
annettiin tämän saman tilastomittarin perusteella potkut, mihin
ilmeisesti oli syynä se, että tämän opettajan oppilaiden entiset
opettajat olivat väärentäneet oppilaiden aiemman vuoden
koetulokset pelastaakseen oman nahkansa, ja niitä paranneltuja
tuloksia oli näiden oppilaiden enää paha ylittää rehellisin
keinoin.
Kirjassa
esiteltiin siis ilmiö, joka on mielenkiintoinen ja tärkeä ottaa
huomioon. Suosittelen lukemaan. Kirja on viihdyttävä ja myös melko
ohut, eli sen takia ihme, että tämä kirja pölyyntyi hyllyssäni
lukemista odottaen näinkin kauan.
Tämä on ehkä paras blogi saada mielenkiintoisia ja uusia kirjasuosituksia. Jotenkin meillä menee tuo maku ja kiinnostus yksi yhteen. Jokainen suosituksesi on tullut varattua kirjastosta, tai laitettua lukujonooni odottamaan. Kiitoksia näistä kaikista vinkeistä. Odotetaan seuraavaa helmeä...
VastaaPoista