Yläkoulunopettajalla oli asiaa pankkikonttoriin, kahdesti
Tässä viime
päivinä olen poikkeuksellisesti käynyt kaksi kertaa pankissa. Siis
ensimmäistä ja sen jälkeen toista kertaa viimeisten neljän vuoden aikana. (Ai niin, kävinhän minä kerran Prismassa S-pankin konttorissa merkitsemässä maakuntien S-osuuksia. Eli teknisesti olin toista ja kolmatta kertaa neljään vuoteen pankissa.)
Tämä on niin
harvinaista, että saan tähän blogiinkin tästä tapahtumasarjasta ison
klikkiotsikon.
No, syy pankissa käymiseen juontuu taas
siihen, että tässä aiemmin syksyllä maksoin jäljellä olleen asuntolainani.
Norwegianin säästötili kuittasi Nordean lainan. Sitten syyslomani
aikana minulle lähipiiristäni muistutettiin, että olenko nyt
saanut asunto-osakekirjani itselleni pankin säilytyksestä? No, enpä
tietenkään. En ollut moista yksityiskohtaa asunnonhallinnasta edes puolella
aivosolullani muistanut, eikä Nordean puhelinpalvelun
asiakaspalvelijakaan ollut asiaa myöskään nostanut esiin.
Eli pankin holvissa
oli aiemmin asuntolainaa varten pantattuna osakekirja, joka
periaatteessa on yli sadan tuhannen euron arvoinen lappu. OK, pankki
tietenkin luovuttaisi sen, luonnollisesti, joten soitin Nordean aina
niin sujuvaan ja mukavaan puhelinpalveluun. Nyt havaitsin, että kun
en ollut enää pankin asiakas, niin asiakasnumeron ja mobiilipankin
tai muun tunnistautumistavan puuttuminen nosti pankin kynnykset ennen
kokemattoman korkeiksi.
Automaatti ohjeisti minua toistuvasti eri
sanankääntein, miksi minun pitää oman etuni nimissä tunnistautua
asiakastunnuksilla, ja jos tunnistaudut näin ja näin, paina yksi,
jne. Lopulta robotti sanoi jotain sellaista, että ”jos et voi
tunnistautua nyt, paina ruutu”, ja minä painoin, jolloin robotti
voitonriemuisena potkaisi minut kokonaan pois linjoilta. En viitsinyt
koettaa uudestaan, pääsisinkö jollain aikataululla puhumaan
ihmisen kanssa, jos itsepintaisesti jättäisin painamatta mitään
nappia, vaan päätin mennä pankkiin ihan itse. Siis sitten kun ehdin hyvissä ajoin pankin soveltamana virka-aikana paikalle.
Muistakaa siis neuvo
nykyajan pankkimaailmasta: jos olet pankin asiakas, käytä
puhelinpankkia. Jos et ole asiakas, mene suoraan konttoriin
henkilöllisyystodistusten kanssa.
No,
yläkoulunopettajilla on usein viikon lukujärjestyksessään jokin
kohta, jolloin pääsee alkuiltapäivästä hetkeksi irrottautumaan
kiivaasta työn tuoksinnasta, ja niin minullakin myös tänä vuonna.
Joten astelin kyseisenä päivänä kello 13:n tienoilla Nordean
konttoriin, selitin asiani infotiskillä, infotiskin ystävällinen
asiakaspalvelija neuvoi minun ottamaan vuoronumeron, sillä tämä
asia hoituisi varsinaisella asiakaspalvelutiskillä.
Otin
vuoronumeron, istahdin tuolille, kuulin kellon kilahduksen, katsoin
numerolappuuni, ja huomasin vuoroni koittaneen puolen minuutin
kuluttua numerolapun ottamisesta. Eli ei tarvinnutkaan jonottaa
tuntia tai muuta pitkähköä aikaa älypuhelinta näpelöiden.
Eli muistakaa tämäkin:
Pankeissa ei välttämättä ole nykyään ruuhkaa keskellä päivää,
ainakaan jos ei ole kyse eläkkeiden maksupäivästä.
Asiakaspalvelija
kertoi, että osakekirja pitää tilata Helsingistä, sillä tässä
konttorissa ei ole varsinaista säilytysholvia. Eli parin
pankkipäivän jälkeen ensi viikolla olisi osakekirja haettavissa
suoraan pankin infotiskiltä.
Viikon päästä
minulla oli taas hetki, jolloin pääsin mukavasti pankin
aukioloaikana hakemaan osakekirjaa, ja tällä kertaa hieman
yllätyin. En nimittäin remonttiryhmän lisäksi nähnyt pankin
henkilökuntaa lainkaan, ja infotiskiäkään ei ollut entisellä
kohdalla. No, minuutin ihmeteltyäni tuli pankkitoimihenkilön
näköinen hahmo remonttityömaan keskeltä, ja kysyi, kuinka voin
auttaa. Selitin asiani, ja pankkitoimihenkilö siirtyi oven pielessä
olevan infotiskiksi osoittautuneen pöydän ääreen, ja naputteli
tarvitsemansa tiedot, kävi hakemassa asunto-osakepaperini jostain
kaapista, ja antoi luovutuspaperin allekirjoitettavaksi. Nyt osakekirja on sopivassa laatikossa harjoittamassa olemassaolemista.
Taaskaan en siis
löytänyt syytä alkaa vieroksua Nordean asiakaspalvelua. Puhelinpankki
on järjestetty asiakkaiden palvelua varten, ja muiden ihmisten
yksilölliset ongelmat hoidetaan konttorissa. Ja molemmissa
tapauksissa asiakaspalvelijat ovat ammattitaitoisia ja ystävällisiä,
oli konttorissa remontteja tai ei. Eli erosin pankin asiakkuudesta täysin ystävällismielisissä väleissä, en millään muotoa
mielenosoituksellisesti jaloillani äänestäen.
Kommentit
Lähetä kommentti