Robert Trivers: Petos ja itsepetos ihmiselämässä
Vaikka minulla ei
ole mitään yhteistyösopimusta Terra Cognita -kustantamon kanssa,
esittelenpä taas yhden tietokirjan kyseisen firman valikoimasta.
Aihe liittyy sijoittamiseen ja talouteen selvästi etäisemmän
mutkan kautta, kuin aiemmin esittelemäni kirjat. Toisaalta jokaisen sijoittajan takaraivossa pitäisi jyskyttää petoksen ja itsepetoksen aiheuttamat vaarat. (Ja siksihän
tällä blogilla on niin kömpelö nimi, että erilaisia kirjoja
voidaan käsitellä!) Alkuteos on kirjoitettu vuonna 2011, ja tekijä
on varsin kuuluisa evoluutio- ja sosiaalibiologi.
Nimensä mukaisesti
kirja käsittelee petosta ja erityisesti itsepetosta. Näkökulma on
monipuolinen, vaihdellen eri luvuissa ihmisen fyysisen terveyden
puolelta suuronnettomuuksien ja sotien syihin.
Kirjassa
perustellaan, miksi itsepetosta on pidettävä enemmän ihmisen tai
muun eliön hyökkäys- kuin puolustustapana. Perinteisesti on
ajateltu, että itsepetos on puolustusta erilaisia ulkopuolisia
paineita ym. vastaan, eli tapa jolla ihminen selviytyy henkisesti.
Silti itsepetoksen perimmäinen (tiedostamaton) tavoite on useimmiten
tehdä erilaisista muihin yksilöihin suunnatuista petoksista
tehokkaampia, ja varmemmin tapahtuvia, kun aina niin epävarmasti
toimiva tietoisuus ei ole sotkemassa näitä tavoitteita.
Itsepetoksen
yleispätevyys ilmiönä perustellaan aloittamalla käsittely kaukaa,
eläinten ja ylipäätään eri eliöiden erilaisilla petos- ja
itsepetosstrategioilla, jotka tietenkin ovat tiedostamattomia. Yhtenä
käsiteltävänä asiana on se, miten (itse)petos on kytkeytynyt
samoihin aivojen alueisiin, kuin immuunipuolustus, ja usein itsepetos
aiheuttaa merkittäviä kustannuksia immuunijärjestelmälle. Samoin
kuin korkeat testosteronipitoisuudet, masennus, kaikenlainen salailu
verrattuna avoimuuteen.
Lopullisia totuuksia
näistä aiheista ei ole kerrottavaksi, mutta mihin suuntiin
tutkimustulokset näyttävät osoittavan, siihen Triversillä on
painava ja mielenkiintoinen näkemys. Ja tärkeänä aiheena ovat
tietenkin itsepetoksen hyödyt. Ilmiö nimittäin on sen luonteinen,
ettei sitä olisi syntynyt ilman luonnonvalinnan ohjausta, joten
jotain selvää etua siitä on pitänyt ihmisyksilöille olla
ihmislajin historiassa.
Tekijä ei pelkää
mielipiteitä jakavia aiheita. Esimerkiksi monien valtioiden, kuten
Yhdysvaltojen, Turkin ja Israelin harjoittama epätosien
historiallisten narratiivien iskostaminen kouluopetukseen ja kansan
tietoisuuteen otetaan esimerkiksi (itse)petoksesta. Samaa näkökulmaa
jatketaan sotien perusteluja tutkittaessa.
Sijoittajille
läheisiin aiheisiin luodaan myös lyhyt katsahdus. Naisiin
verrattuna miehillä on selvästi todennäköisemmin liiallisen suuri
itseluottamus, joka on itsepetoksen yksi muoto. Koska sijoittajat
ovat omasta mielestään keskimäärin selvästi keskimääräistä
parempia sijoittajia, ja miehillä tämä itsensä yliarvioiminen on
naisia suurempaa, tästä syntyy haittaa miehille. Mitä suurempi
itseluottamus sijoittajalla on, sitä enemmän kauppoja hän tekee.
Enemmän kauppoja tekevät menestyvät huonommin sijoituksissaan,
mikä johtui Triversin siteeraamassa tutkimuksessa yksinomaan
kaupankäynnin kustannuksista. Suurempi kauppojen määrä ei
korreloinut sijoitustaitojen vaan ainoastaan itsensä yliarvioinnin
kanssa.
Tämän kirjan kieli
ei ole niin selvää ja yksiselitteistä, kuin vaikkapa aiemmin
esittelemässäni kirjassa ”Väärin käyttäytyminen” (Thaler
2015). Kun Trivers esimerkiksi alkaa rakennella monimutkaisia
lauserakennelmia siitä, mitä hän seuraavissa luvuissa aikoo
kertoa, ei lukija välttämättä pääse selville siitä, mitä on
tulossa ja miksi. Tulee mieleen, että suomentajan sanavalinnat tiukan paikan tullen jopa välttävät ottamasta kantaa siihen, mitä oikeastaan ollaan sanomassa.
”On kuitenkin
paljon helpompaa teeskennellä, että olen itsevarmempi kuin
todellisuudessa olen, ja tämä ratkaisu valikoi vahvasti
itsepetosta, varsinkin kun itseluottamus voi olla yhtä tärkeää
kuin näennäistä koko aggressiivisten tulosten ennustamisessa.”
(s. 28)
”Ajatus, että
jokainen ja kaikki brittiläiset osastot ovat väistämättä
parempia kuin niiden turkkilaiset vastineet oli levinnyt laajalle
koko brittiläiseen yhteiskuntaan, ...” (s. 271)
Tällaisia
tekstikohtia on hankala seurata. Yksi ajatus kerrallaan yhteen
virkkeeseen, niin teksti olisi paljon helppolukuisempaa. Kirjailijan
alkukieliset sanamuodot ohjaavat paikoin liikaa suomentajan melko
konemaisesti valitsemia lauserakenteita, mutta ilmeisesti
kirjailijakaan ei paljoa mieti ajatuksiensa selvintä mahdollista
jäsennystä, vaan luottaa lukijaan.
Yksi
huomioni kiinnittänyt asia on myös tekijän avomielisyys omista
huonoista tavoistaan ja paikoin alhaisista päämääristään.
Kaikki hänen huonot puolensa alkaen tahattomasta kynien ja muiden
pikkuesineiden varastelusta on esitetty verraten karulla tavalla, ei
lainkaan oman näkökulman mukaan silotellen. Ehkä petoksen ja
itsepetoksen minimointi vaatii juuri tässä kirjassa esimerkkiä
avoimesta suhtautumisesta asioihin niin kuin ne ovat, eikä siten
kuin ne yleensä halutaan esittää.
Kirja
on aiheeltaan mielenkiintoinen, ja yllä olevista varauksista
huolimatta ihan kohtalaisen mielenkiintoisella tavalla kirjoitettu.
Kannattaa luultavasti lukea, jos mielenkiinto heräsi.
* * * * *
Kommentit
Lähetä kommentti