Lokakuun arkista tilannepäivitystä - OSA 1
Tällä kertaa
käsittelen ja päivitän muutamia pieniä blogin aihepiiriin
liittyviä asioita, joita syksyn mittaan olen jo osittain
käsitellytkin tässä blogissa. Jatkan muutaman päivän päästä
uusilla kohdilla, niin tästä ei tule ihan maraton, ja joku jaksaa
ehkä lukeakin.
i) Nordea jäi pois, juuri niin kuin oli suunnitelmanakin
Kuten kerroin jo
aiemmin, nostin rahani Bank Norwegianista, ja maksoin asuntolainani
Nordeaan. Blogissa esittämäni suunnitelma toteutui melko lailla
jokaisen askelmerkin kohdalla juuri niin kuin pitikin.
Lainan maksu sujui
Nordean puhelinpankin kautta, ja varsin nopeasti. Ilmeisesti Nordea
suosii aika lailla niitä pankin kautta isommin sijoittaneita
premium-asiakkaitaan myös tässä puhelinpalvelun nopeudessa. Kun
nimittäin seuraavalla viikolla suljin tilini, niin jono oli
sellainen, että valitsin puhelinpalvelun odottamiseen sen tavan,
että he soittavat reilun tunnin kuluttua takaisin. Ja silloin
jälkimmäisellä kerralla minulla ei ollut tililläni kuin jokunen
kymppi tilini lopetuskuluja varten, joten olin todellinen
perusasiakas ilman mitään premium-etuja.
Puhelinpalvelu oli
todella sujuvaa ja ystävällistä. Ensimmäisellä palvelukerralla
lainan maksun yhteydessä minun piti Nordean nettipalvelua käyttäen
lähettää asiakaspalvelijalle kännykkäkameralla otettu kuva
henkilökortistani, sillä neljä vuotta sitten pankissa näyttämäni
henkilökortti oli ehtinyt vanhentua, ja siellä päässä näkyi,
että henkilöllisyys oli todistettava uudestaan. Tämä oli minulle
uusi juttu, mutta Nordean nettisivu pelasi Android-kännykkäni
kanssa niin hyvin yhteen, että sain lähetettyä asiakasneuvojan
ohjeilla kuvan ajokortista ilman isompia ongelmia.
Vinkkinä kaikille,
jos ette ole puhelinpankkia käyttäneet, niin hands-free kuuloke oli
tässä kohtaa mukavuuden lisäksi lähes välttämätön apuneuvo.
Siis puhelinpankissa käyttäkää hands-freetä, se säästää
teidät potentiaaliselta hermoromahdukselta. Ja Nordean
puhelinpalveluun on hyvä soittaa mobiilipankin kautta, niin palvelu
saa automaattisesti tiedon, kuka soittaa.
Nordeaa kohtaan ei
jäänyt varsinaisesti yhtään ikävä, mutta tosi kivat ja osaavat
asiakaspalvelijat kyllä osaltaan varmistivat, että muistelen tuota
pankkia hyvällä, enkä ole heti raivon vimmalla myymässä liki
mikroskooppista Nordean osakeomistustani pois. Muistettakoon
kuitenkin, että Nordean konttoriin minulla ei ole ollut asiaa
asuntolainan ottamisen jälkeen kertaakaan, joten kuva hyvin
toimivista palveluista ei päässyt ainakaan sitä kautta
rapistumaan, niin kuin se on ilmeisesti konttoripalvelujen
käyttäjiltä monissa tapauksessa tosiaan rapistunut.
Yksi pieni riski
tässä Nordeasta luopumisessa on. Pankkitunnistautuminen valtion
palveluihin uhkaa kesän ja alkusyksyn tietojen mukaan loppua monella
pankilla niiden vaatiman ryöstöhinnoittelun takia. Lisätietoja vaikkapa täältä. Tämän hetken
tiedon mukaan vain Nordea ja OP ovat tehneet sopuhintaisen sopimuksen
siitä, millä hinnalla valtio saa käyttää pankkien
tunnistautumissysteemiä kansalaisten yksilöimisessä esim.
verohallinnon tai terveyspalvelujen sivuilla.
Luotan kuitenkin siihen,
etteivät ainakaan S-pankin kaltaiset koko kansan pankit kovin
helpolla poista asiakkailtaan tällaista tärkeää peruspalvelua, ja
he suostuvat hinnoittelemaan valtion asiakkuuden riittävän
edulliseksi. Onhan valtiosta puhuttaessa kyse jättimäisestä ja
yleishyödyllisestä asiakkaasta ja samalla veronmaksajien rahoista. Mutta jos
olisin halunnut maksimoida varmuutta kaikista asioista vielä nykyistäkin
tarkemmin, olisin jäänyt Nordean asiakkaaksi kunnes tämä sählinki
ns. TUPAS-tunnistautumisen kanssa olisi selvinnyt.
ii) Osakkeet Nordnetissa
Osakkeiden siirto
Nordettiin tapahtui lainan maksun kanssa samoihin aikoihin, olin
antanut jo Nordnetille toimeksiannon siirtää osakkeeni pois
Nordeasta (koko arvo-osuustilin siirto on muuten ilmaista
asiakkaalle), kun maksoin lainaani, eikä asiakaspalvelija tiennyt
asiasta mitään. Sitten loppuviikosta osakkeeni olivat ilmestyneet
Nordnettiin ja kadonneet Nordeasta.
Nordnetin Privat
Banking -asiakkaaksi siirtymisestä piti ilmoittaa erikseen. Kun
sitten pian myin kaikki Technopolis-osakkeeni vähän yli Kildare Nordic
Acquisitionsin tarjoushinnan, siitä Privat Bankingin edullisesta
0,08 prosentin palkkiotasosta olikin jo iso hyöty (esim. verrattuna Nordean ja Nordnetin peruskäyttjien 0,2 prosenttiin). Eli jos
osakkeisiin ja Nordnetin rahastoihin liittyvä sijoitusvarallisuutesi
on yhteensä yli 200 000 euroa, niin Nordnet muuttuu pelkällä ilmoittautumisella Nordnetin Privat Bankingiin huomattavan
edulliseksi sinullekin, oli aktiivisuutesi pörssikaupan suhteen mikä tahansa.
Shareville näyttää nyt tästä eteenpäin lähes koko salkkuni hintakehitystä (vain PYN Elite ei ole Sharevillen käyrissä mukana), mutta tietenkin viimeiseltä neljältä vuodelta Sharevillen käyrästö kuvaa vain parin amerikkalaisen osakkeeni hintakehitystä, kun asiakkuuteni ja tilini säilyi niiden voimalla Nordentissa läpi kotimaisten osakkeiden tekemän Nordean asuntolainakeikan.
Tähänkään mennessä osakkeideni hankintahinnat eivät ole näkyneet veroilmoituksiissa valmiina, sillä Aloitin sijoitustoimintani vuonna 2001 Sampo-pankissa (milloin se muutui Danskeksi?), sieltä pomppasin eQ-pankkiin, joka muuttui Nordnetiksi. Sieltä tein neljän vuoden pompun Nordeaan. Hankintahinnat ja -päivämäärät pitää tällaisella historialla olla selvästi omissa muistiinpanoissa.
Mutta ehkä ne Sharevillen käyrät pitää paljastaa teillekin jollain aikataululla, ja jollain tavalla. Ehkä muutan jossain vaiheessa Shareville-nimimerkkinikin yhteensopivaksi tämän blogin kanssa...
iii) S-pankki käytössä
Lokakuun alussa maksettu palkkani
on tullut jo S-pankin tilille, ja muutenkin S-pankin käyttö on alkanut
sujua hyvin. E-laskutilausten poisto Nordeasta ja lisääminen
S-pankkiin sujui sutjakasti, mutta toki yleisesti ottaen pankkia vaihdettaessa kannattaa olla
tarkkana siinä, että tuleeko seuraava lasku vielä vanhaan pankkiin,
jos laskun lähetys on ajastettu juuri seuraavalle pankkipäivälle e-laskun
vaihdoksen jälkeen.
Sillä ei ole väliä,
kummasta pankista sen laskun lopulta maksaa, tai muuttaako kärsimättömyyksissään lopetettavalle tilille tulleen laskun eräpäivää varhaisemmaksi, kunhan viitenumero ym. pysyy oikeana. Se pitää vain tarkistaa, että yksikään lasku ei jää välistä maksamatta, eikä mitään tietenkään kannata maksaa tuplana. Nähdäkseni itse vältin
kaikki pankinvaihdon e-laskusudenkuopat.
S-pankilla on aivan kiva ja toimiva mobiilipankki, jossa tunnistautuminen menee mobiilisti
sormenjäljellä, vähintään yhtä mukavasti kuin Nordeassakin
alkoi asiakkuuteni loppuaikoina mennä. E-laskutilaukset ja
luottokortin tilaamiset olen kuitenkin halunnut tehdä
pöytäkoneellani, vaikka ehkä nekin olisivat menneet kännykän
kautta ihan suit sait vaan…
Debit-credit
luottokortin tilasin sen jälkeen, kun olin maksanut lainani ja
saanut ensimmäisen palkan neljän vuoden tauon jälkeen taas
S-pankin tilille. Olisi se varmaan muutenkin myönnetty, mutta
ainakin nyt se tosiaankin myönnettiin minulle.
Asuntolainan
hankkimiseen asti minulla ei ollut luottokorttia lainkaan, vaan
S-pankin Visa-debit riitti, mutta nyt kun olen neljän vuoden ajan
tottunut siihen, että luottokortin käyttömahdollisuus on olemassa,
niin en minä enää ilmankaan halunnut olla. Pari kertaa sitä
luottopuolta on tullut käytettyäkin, jossain verkkokaupassa, ja
tietenkin niin että olen maksanut heti koko
laskulle tulleen summan.
(Muutaman päivän päästä arkinen tilannepäivitys jatkuu...)
Olethan huomannut, että S-Pankki perii korttiluoton käytöstä palvelumaksun? Tarkemmin siis siitä maksuajan käytöstä; enpä itsekään koskaan varsinaista luottoa kortistani ole käyttänyt.
VastaaPoista