Lokakuun arkista tilannepäivitystä - OSA 1

Tällä kertaa käsittelen ja päivitän muutamia pieniä blogin aihepiiriin liittyviä asioita, joita syksyn mittaan olen jo osittain käsitellytkin tässä blogissa. Jatkan muutaman päivän päästä uusilla kohdilla, niin tästä ei tule ihan maraton, ja joku jaksaa ehkä lukeakin.


i) Nordea jäi pois, juuri niin kuin oli suunnitelmanakin


Kuten kerroin jo aiemmin, nostin rahani Bank Norwegianista, ja maksoin asuntolainani Nordeaan. Blogissa esittämäni suunnitelma toteutui melko lailla jokaisen askelmerkin kohdalla juuri niin kuin pitikin.

Lainan maksu sujui Nordean puhelinpankin kautta, ja varsin nopeasti. Ilmeisesti Nordea suosii aika lailla niitä pankin kautta isommin sijoittaneita premium-asiakkaitaan myös tässä puhelinpalvelun nopeudessa. Kun nimittäin seuraavalla viikolla suljin tilini, niin jono oli sellainen, että valitsin puhelinpalvelun odottamiseen sen tavan, että he soittavat reilun tunnin kuluttua takaisin. Ja silloin jälkimmäisellä kerralla minulla ei ollut tililläni kuin jokunen kymppi tilini lopetuskuluja varten, joten olin todellinen perusasiakas ilman mitään premium-etuja.

Puhelinpalvelu oli todella sujuvaa ja ystävällistä. Ensimmäisellä palvelukerralla lainan maksun yhteydessä minun piti Nordean nettipalvelua käyttäen lähettää asiakaspalvelijalle kännykkäkameralla otettu kuva henkilökortistani, sillä neljä vuotta sitten pankissa näyttämäni henkilökortti oli ehtinyt vanhentua, ja siellä päässä näkyi, että henkilöllisyys oli todistettava uudestaan. Tämä oli minulle uusi juttu, mutta Nordean nettisivu pelasi Android-kännykkäni kanssa niin hyvin yhteen, että sain lähetettyä asiakasneuvojan ohjeilla kuvan ajokortista ilman isompia ongelmia.

Vinkkinä kaikille, jos ette ole puhelinpankkia käyttäneet, niin hands-free kuuloke oli tässä kohtaa mukavuuden lisäksi lähes välttämätön apuneuvo. Siis puhelinpankissa käyttäkää hands-freetä, se säästää teidät potentiaaliselta hermoromahdukselta. Ja Nordean puhelinpalveluun on hyvä soittaa mobiilipankin kautta, niin palvelu saa automaattisesti tiedon, kuka soittaa.

Nordeaa kohtaan ei jäänyt varsinaisesti yhtään ikävä, mutta tosi kivat ja osaavat asiakaspalvelijat kyllä osaltaan varmistivat, että muistelen tuota pankkia hyvällä, enkä ole heti raivon vimmalla myymässä liki mikroskooppista Nordean osakeomistustani pois. Muistettakoon kuitenkin, että Nordean konttoriin minulla ei ole ollut asiaa asuntolainan ottamisen jälkeen kertaakaan, joten kuva hyvin toimivista palveluista ei päässyt ainakaan sitä kautta rapistumaan, niin kuin se on ilmeisesti konttoripalvelujen käyttäjiltä monissa tapauksessa tosiaan rapistunut.

Yksi pieni riski tässä Nordeasta luopumisessa on. Pankkitunnistautuminen valtion palveluihin uhkaa kesän ja alkusyksyn tietojen mukaan loppua monella pankilla niiden vaatiman ryöstöhinnoittelun takia. Lisätietoja vaikkapa täältä. Tämän hetken tiedon mukaan vain Nordea ja OP ovat tehneet sopuhintaisen sopimuksen siitä, millä hinnalla valtio saa käyttää pankkien tunnistautumissysteemiä kansalaisten yksilöimisessä esim. verohallinnon tai terveyspalvelujen sivuilla.

Luotan kuitenkin siihen, etteivät ainakaan S-pankin kaltaiset koko kansan pankit kovin helpolla poista asiakkailtaan tällaista tärkeää peruspalvelua, ja he suostuvat hinnoittelemaan valtion asiakkuuden riittävän edulliseksi. Onhan valtiosta puhuttaessa kyse jättimäisestä ja yleishyödyllisestä asiakkaasta ja samalla veronmaksajien rahoista. Mutta jos olisin halunnut maksimoida varmuutta kaikista asioista vielä nykyistäkin tarkemmin, olisin jäänyt Nordean asiakkaaksi kunnes tämä sählinki ns. TUPAS-tunnistautumisen kanssa olisi selvinnyt.


ii) Osakkeet Nordnetissa


Osakkeiden siirto Nordettiin tapahtui lainan maksun kanssa samoihin aikoihin, olin antanut jo Nordnetille toimeksiannon siirtää osakkeeni pois Nordeasta (koko arvo-osuustilin siirto on muuten ilmaista asiakkaalle), kun maksoin lainaani, eikä asiakaspalvelija tiennyt asiasta mitään. Sitten loppuviikosta osakkeeni olivat ilmestyneet Nordnettiin ja kadonneet Nordeasta.

Nordnetin Privat Banking -asiakkaaksi siirtymisestä piti ilmoittaa erikseen. Kun sitten pian myin kaikki Technopolis-osakkeeni vähän yli Kildare Nordic Acquisitionsin tarjoushinnan, siitä Privat Bankingin edullisesta 0,08 prosentin palkkiotasosta olikin jo iso hyöty (esim. verrattuna Nordean ja Nordnetin peruskäyttjien 0,2 prosenttiin). Eli jos osakkeisiin ja Nordnetin rahastoihin liittyvä sijoitusvarallisuutesi on yhteensä yli 200 000 euroa, niin Nordnet muuttuu pelkällä ilmoittautumisella Nordnetin Privat Bankingiin huomattavan edulliseksi sinullekin, oli aktiivisuutesi pörssikaupan suhteen mikä tahansa.

Shareville näyttää nyt tästä eteenpäin lähes koko salkkuni hintakehitystä (vain PYN Elite ei ole Sharevillen käyrissä mukana), mutta tietenkin viimeiseltä neljältä vuodelta Sharevillen käyrästö kuvaa vain parin amerikkalaisen osakkeeni hintakehitystä, kun asiakkuuteni  ja tilini säilyi niiden voimalla Nordentissa läpi kotimaisten osakkeiden tekemän Nordean asuntolainakeikan. 

Tähänkään mennessä osakkeideni hankintahinnat eivät ole näkyneet veroilmoituksiissa valmiina, sillä Aloitin sijoitustoimintani vuonna 2001 Sampo-pankissa (milloin se muutui Danskeksi?), sieltä pomppasin eQ-pankkiin, joka muuttui Nordnetiksi. Sieltä tein neljän vuoden pompun Nordeaan. Hankintahinnat ja -päivämäärät pitää tällaisella historialla olla selvästi omissa muistiinpanoissa.

Mutta ehkä ne Sharevillen käyrät pitää paljastaa teillekin jollain aikataululla, ja jollain tavalla. Ehkä muutan jossain vaiheessa Shareville-nimimerkkinikin yhteensopivaksi tämän blogin kanssa...


iii) S-pankki käytössä


Lokakuun alussa maksettu palkkani on tullut jo S-pankin tilille, ja muutenkin S-pankin käyttö on alkanut sujua hyvin. E-laskutilausten poisto Nordeasta ja lisääminen S-pankkiin sujui sutjakasti, mutta toki yleisesti ottaen pankkia vaihdettaessa kannattaa olla tarkkana siinä, että tuleeko seuraava lasku vielä vanhaan pankkiin, jos laskun lähetys on ajastettu juuri seuraavalle pankkipäivälle e-laskun vaihdoksen jälkeen.

Sillä ei ole väliä, kummasta pankista sen laskun lopulta maksaa, tai muuttaako kärsimättömyyksissään lopetettavalle tilille tulleen laskun eräpäivää varhaisemmaksi, kunhan viitenumero ym. pysyy oikeana. Se pitää vain tarkistaa, että yksikään lasku ei jää välistä maksamatta, eikä mitään tietenkään kannata maksaa tuplana. Nähdäkseni itse vältin kaikki pankinvaihdon e-laskusudenkuopat.

S-pankilla on aivan kiva ja toimiva mobiilipankki, jossa tunnistautuminen menee mobiilisti sormenjäljellä, vähintään yhtä mukavasti kuin Nordeassakin alkoi asiakkuuteni loppuaikoina mennä. E-laskutilaukset ja luottokortin tilaamiset olen kuitenkin halunnut tehdä pöytäkoneellani, vaikka ehkä nekin olisivat menneet kännykän kautta ihan suit sait vaan…

Debit-credit luottokortin tilasin sen jälkeen, kun olin maksanut lainani ja saanut ensimmäisen palkan neljän vuoden tauon jälkeen taas S-pankin tilille. Olisi se varmaan muutenkin myönnetty, mutta ainakin nyt se tosiaankin myönnettiin minulle.

Asuntolainan hankkimiseen asti minulla ei ollut luottokorttia lainkaan, vaan S-pankin Visa-debit riitti, mutta nyt kun olen neljän vuoden ajan tottunut siihen, että luottokortin käyttömahdollisuus on olemassa, niin en minä enää ilmankaan halunnut olla. Pari kertaa sitä luottopuolta on tullut käytettyäkin, jossain verkkokaupassa, ja tietenkin niin että olen maksanut heti koko laskulle tulleen summan.

 (Muutaman päivän päästä arkinen tilannepäivitys jatkuu...) 

Kommentit

  1. Olethan huomannut, että S-Pankki perii korttiluoton käytöstä palvelumaksun? Tarkemmin siis siitä maksuajan käytöstä; enpä itsekään koskaan varsinaista luottoa kortistani ole käyttänyt.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tämä A:lla alkava firma ostetaan ilmeisesti ulos pörssistä

Osakesalkun arvo pomppasi – miksi en stressaa ainakaan tästä?

Helmikuun katsaus: kuukausiosto kävi toteen