Ruokakaupan ja joukkoliikennevälineen valinta – itsestään selvää vai vaatiiko miettimistä? (Osa 2: Onnibus)
Muutama vuosi sitten
Suomen joukkoliikennemarkkinoille rynnisti bussifirma Onnibus. Se toi
bussimatkojen hinnoitteluun aivan uudenlaista kilpailua. Edullisuuden
lisäksi se periaate, että hyvissä ajoin netistä ostamalla
matkustaja voi saada lipunhintoihin erittäin suuret alennukset, oli
mullistava. Miten siis tällainen säästämistä arvossa pitävä
kansankynttilä ei matkusta tällä kaikilta ominaisuuksiltaan
parhaimmaksi ja halvimmaksi kehutulla bussilla?
Onnibussin
aloittaessa toimintansa minun ei tarvinnut Onnibusseihin ottaa mitään
kantaa, sillä omassa kaupungissani ne eivät vielä kulkeneet.
Joitakin vuosia sitten itselläni oli sellainen tilanne, että pääsin
matkustamaan edullisimmin vanhempieni luo junalla, jos osasin hankkia
liput hyvissä ajoin ennakkoon VR:n verkkokaupasta. Lyhyemmällä
varoitusajalla linja-auto oli edullisempi, ja liput piti ostaa
suoraan bussista. Matkahuollosta toki sai varata lisämaksulla
istumapaikkoja ennakkoon. Käytin siis rautateitä kaikkiin
sukulointimatkoihin ainakin silloin, kun kalenterin perusteella
arvioiden oli varmaa, etteivät pahimmat pakkaset ja lumipyryt yllätä
VR:n ratakalustoa ratkaisevalla hetkellä.
Sitten yhtäkkiä
Pohjolan Liikenne alkoi markkinoida hyvin edullisia bussilippuja, ja
löysin firman oman nettikaupan. Tämä oli todennäköisesti
Pohjolan Liikenteen vastaus Onnibussin markkinoille tuloon, vaikka
tällä reitillä Onnibus ei vielä liikennöinytkään. Nyt kävi
niin, että VR:n hinnat olivat alennettuinakin 2-3 kertaa
hintavampia, kuin hyvissä ajoin varatut Pohjolan Liikenteen
nettiliput. Olisin tuntenut itseni hiukan tyhmäksi, jos olisin
edelleen käyttänyt Valtion Rautateitä, vaikka rautatiematkustus
onkin mukavampaa, kuin bussimatka.
No sitten joskus
parisen vuotta sitten myös tuo kuuluisa Onnibus levitti lonkeronsa
tänne raukoille rajamaille. Kokeilin ensimmäisenä kesänä
Onnibussin kyytejä. Hinta oli toki halvempi. Kun Pohjolan liikenteen
bussilla lipun hinta ennakkoon on 5 tai 7 euroa, tai vähän
myöhemmin varattuna yli kympinkin (bussista ostettuna jotain 25
euroa), niin Onnibus veloittaa ehkä 3 euroa plus yhden euron
maksamismaksun.
Kesälomalla tuo
Onnibussin kyyti vielä kelpasi, mutta koin matkustamisen
Onnibussissa niin stressaavaksi, että päätin muina vuodenaikoina
käyttää mukavampia kulkuneuvoja. Mikä siis oli ongelmana, kun
kaikkialta sain samaan aikaan lukea, että Onnibus on luotettavampi,
ylivoimaisesti tavallista bussia mukavampi ja nykyaikaisempi tapa
matkustaa?
Onnibussin tuolit
ovat kai kohtalaisen ergonomisesti muotoillut, mutta jalkatila on
ratkaisevien senttien verran lyhyempi, kuin muissa busseissa. Lisäksi
bussin punaiset tekonahkapenkit ovat niin hiostavat, että
mukavuudesta ei voi enää puolen tunnin matkan jälkeen puhua.
Useiden tuntien matkat helteellä ovat tuskaa, sitä kun
epätoivoisesti yrittää pitää selkäänsä irti tuolin nojasta,
jotta selkämys edes hieman kuivuisi. Matkatavaroille suunniteltu
tila on Onnibussissa myös ratkaisevasti heikompi, kuin perinteisessä
bussissa.
Pohjolan Liikenteen
bussien kyseessä ollessa ei toki ole kaikilla reiteillä täysin
varmaa, pääseekö matkustamaan uudemmassa, mm. latauspistokkeilla
varustetussa liikennevälineessä, mutta siellä perusmukavuus on
pitkäjalkaisellakin matkustajalla paremmin kunnossa. Kun säästö
olisi matkaa kohden ehkä vain pari euroa, olen päättänyt jättää
Onnibussin käytön kokonaan. Ja joitain huonompia verkkokeskuskustelukejuja lukeneena jotenkin tunnen tarvetta
todeta, että tämä valinta ei johdu muutosvastarinnasta, huonoista
poliittisista mielipiteistäni tai yleisestä tyhmyydestäni. Olen
vain laskenut mukavuudelle ja levolliselle matkanteolle hinnan, jonka
olen valmis maksamaan.
Tänä vuonna olen
palannut sitten vielä Valtion Rautateiden asiakkaaksi. VR:n
hintauudistus teki ennakkoon verkkokaupasta ostetut junamatkat taas
pitkän tauon jälkeen jokseenkin kilpailukykyisiksi. Aikatauluja on
samoin entisestään parannettu junavaihtojen sopivuuden osalta,
joten matkan mukavuudesta ja nopeudesta voi sen pienen lisän
bussilippuun verrattuna maksaakin.
Huomasin hiljattain,
että Pohjolan Liikenne on osa valtion omistamaa VR-konsernia. En ole
antanut tämän tiedon haitata bussimatkojani. Jotkut firmat ovat
yksityisiä, jotkut valtiollisia. Molemmat ovat usein työssään
tehokkaita, työllistävät ihmisiä ja tuottavat voittoa
omistajilleen. Joten valitsen edelleen parhaan matkustusmuodon ilman
pakonomaista tarvetta suosia jompaakumpaa. Mutta ilman Onnibussia muut bussifirmat olisivat pysyneet paljon lähempänä vanhaa joustamatonta hinnoittelumallia, joten olen mieleni sopukoissa kiitollinen Onnibussille siitä, että pitkän matkan bussivuorojen hinnat ovat ainakin Pohjolan Liikenteen tapauksessa laskeneet.
Tuli nyt tämä
ruokakaupan ja bussin valinnasta kertova kaksiosainen saaga
päätökseen, joten ensi kerralla käsitellään taas jotain muita
blogin aiheeseen paremmin tai huonommin sopivia aiheita.
* * * * *
* * * * *
Itsekin tykännyt, että Onnibussin myötä myös muiden liikenneyhtiöiden liput laskeneet. VR:llä hieman myös, mutta usein VR vielä selvästi kalliimpi. Onnibussilla kyllä ahtaammat tilat, mutta ei ole itseä häirinnyt. Jos käy Keski-Euroopassa suosittelen kokeilemaan Flixbussia.
VastaaPoistaOnnibus on kyllä hieno asia. Vaikka sitä käytän itse verrattain harvoin, niin se pakotti VR:n hinnoittelun alas. Junallahan on varsin mukavaa matkustaa lapsen kanssa, mutta etenkin kun ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi siitä :)
VastaaPoistaTodellakin, VR joutui menemään hinnoittelu-uudistuksessaan selvästi "epämukavuusaueelleen". Ilman Onnibussin tuomaa kilpailuasetelmaa nuokin hinnat olisivat pysyneet inflaatiotarkistuksia lukuunottamatta ennallaan. Nyt ehkä joukkoliikenteen ja rautateiden käyttö saattaa kasvaa siitä, mitä se muuten olisi.
PoistaJa VR:hän ei tavoittelekaan ihan niitä bussien keskimääräisisä hintoja, mutta jos ne ovat liian kaukana bussien hinnoista, tyyliin 12-19 euroa vs. 46 euroa, niin hintaero on yksinkertaisesti liian suuri. 12-19 euroa vs. 21 euroa voikin kääntyä jo kalliimman eduksi, jos matkan mukavuus, reitin nopeus ja aikataulujen sopivuus siihen suuntaan osoittavat.
En kyllä itsekään aio matkustaa Onnibussilla jos penkit ovat noin hiostavat!
VastaaPoistaNiin, toki tähän kannattaa suhtautua yhden ihmisen toissakesäisenä kokemuksena muutamilta usean tunnin matkoilta. Siis tieteellinen vertaisarvioitu tutkumusjärjestely on jäänyt minulta tekemättä. Ja yksilöllisiä eroja ihmisten hikoilussa, ruumiinkoossa ja ahtaudensiedossa on paljonkin. Mutta tosiaan, sellaiset muistikuvat jäivät, että noita matkoja en jää kaipaamaan.
Poista